Waar gaat Lawyrup in 2021 naar toe?
Adverteerders Lawyrup
Het was me het jaartje wel. Vol goede voornemens om Lawyrup ook zakelijk tot een succes te maken in 2020 begonnen we het jaar. In april mochten we de eerste adverteerder, juridisch vertaalbureau JMS Textservice, op de vernieuwde website verwelkomen. Met de inspanningen van marketeer Bas van Dijk mochten we in het laatste kwartaal ook Cicero Lawpack als adverteerder verwelkomen.
En om de feestdagen toch wat kleur te geven hebben we ook de wijnproeverij van De Kasteelhoeve in het zonnetje gezet. Trouwens, die wijnproeverijen verzorgt De Kasteelhoeve niet alleen rond de feestdagen, maar het hele jaar door. En zeer aan te raden, kan ik uit eigen ervaring zeggen. Geen slemperij, maar een gezellige proeverij op kantoor of aan huis, waarna je voor relaties – of voor je eigen wijnkelder – de wijn die in de smaak valt tegen alleszins redelijke prijzen kunt bestellen.
Gratis kennisbank voor juristen met kwalitatieve knowhow zonder inlog
Lawyrup is helemaal gratis en je hoeft voor het gebruik van de website zelfs niet in te loggen. Iets wat ik zelf erg op prijs stel, in deze tijd waarin je in een klemmend digitaal keurslijf geperst wordt met alle platforms en digitale omgevingen waar je je moet aanmelden en waarvan je gebruikersnaam en wachtwoord moet zien te onthouden.
Wat ik zelf als prettig ervaar – zo luidt mijn adagium – is ook prettig voor de bezoekers van Lawyrup. Dat heb ik overigens ooit opgestoken van Fons van Westerloo, die bij een voordracht vertelde dat hij ’s avonds in de buurt ging wandelen en de huiskamers binnen keek om te zien hoe mensen TV keken. Zijn filosofie was, dat wat hij daar steekproefsgewijs vaststelde ook had te gelden voor het gros van de mensheid. En ik denk dat het ook zo is.
Verdienmodel
Los van de vele uren die in het schrijven van de content gaan zitten kost de website natuurlijk ook geld. Bouw van de vernieuwde website in 2019, onderhoud, promotie en aanpassingen ter verbetering. Als er meer middelen komen, kunnen we ook auteurs aantrekken die tegen betaling meewerken aan het uitbreiden en bijhouden van de content. Dat alles moet ook betaald worden, dus neem ons niet kwalijk dat in ruil voor al die mooie gratis content ook wat commerciële uitingen vertoond worden. De advertenties zijn echter wel specifiek gericht op de doelgroep en ze worden niet vertoond op basis van een ondoorgrondelijk algoritme van een groot Amerikaans internetbedrijf, dat advertenties aanbiedt voor artikelen die je net hebt aangeschaft.
Hoewel Lawyrup als digitale dienst niet veel last had van de overheidsmaatregelen die ons dit jaar troffen, had het denk ik wel impact op het budget van adverteerders. Er was aarzeling in de markt voelbaar. We hebben een goed begin gemaakt, maar het had wat meer mogen zijn. Voor 2021 hopen we dat er bij bedrijven voor wie de doelgroep van Lawyrup interessant is weer meer bereidheid is om te adverteren.
Als je geïnteresseerd bent om op onze website te adverteren, of als je een fan van Lawyrup bent en een geschikte adverteerder weet, dan houden we ons warm aanbevolen.
Auteurs en Content Partners van Lawyrup
Naast adverteerders zoekt Lawyrup ook Content Partners. De oorspronkelijke gedachte waaruit Lawyrup in 2015 is geboren, was een gratis kennisbank te maken voor en door advocaten. Als een groot aantal advocaten net als ik hun kennis niet in memo’s, maar in een online portal zouden zetten, dan ontstaat er een grote collectieve kennisbank waar iedereen zijn voordeel mee kan doen, zo was de gedachte. Als verdienmodel dacht ik aan abonnementen. Een soort besloten Wikipedia voor advocaten.
De kennisbank kan een hoop kosten besparen, en is vooral voor de kleinere kantoren – meer dan de helft van de advocaten in Nederland – daarom interessant. Mijn online media adviseurs zeiden echter: de doelgroep is te klein, je kunt de website beter vrij toegankelijk maken.
Auteurs
Het vinden van auteurs blijkt moeilijk. Het is binnen kantoren lastig om advocaten te porren voor het schrijven van artikelen. Nu is het schrijven voor Lawyrup iets anders dan bloggen. Lawyrup is meer vergelijkbaar met de Asser serie, waarin de wet artikelsgewijs wordt behandeld, met diepgang naar Parlementaire geschiedenis en rechtspraak. Een blog is net als een tijdschriftartikel vluchtig. De kennisbank van Lawyrup biedt een “rustig bezit” van het civiele recht, dat met wijzigingen mee geupdate wordt.
Voor 2021 hopen we dan ook meer auteurs te vinden – dit hoeven niet per se advocaten te zijn.
Content Partners
Maar we zoeken ook Content Partners, dat wil zeggen advocatenkantoren die Lawyrup willen ondersteunen met een jaarlijks abonnement (van slechts 495 euro), maar die vooral ook bijdragen aan de content. Daarmee kan een kantoor zich profileren als kennispartner, niet alleen bij andere advocaten, maar ook bij andere praktijkjuristen die de website gebruiken. Zoals bedrijfsjuristen, die het toch raadzaam achten een advocaat in de arm te nemen.
Een Content Partner mag juridische blogs schrijven, maar liefst ook bijdragen aan het onderhoud van de artikelsgewijze behandeling van de wet. Dus als je je hebt verdiept in de prejudiciële vragen van de Hoge Raad inzake het slapend dienstverband, om maar wat te noemen, dan kun je met die kennis (i) een leesbaar blog in Jip & Janneke taal voor je kantoorwebsite schrijven, (ii) een juridisch blog schrijven voor Lawyrup en (iii) ook de pagina “Einde arbeidsovereenkomst” aanvullen. Je slaat dan drie vliegen in één klap op basis van die verworven kennis. Een blog voor Lawyrup kost meestal een uurtje of twee. Met één bijdrage per maand zouden we al heel blij zijn.
De Content Partner krijgt een eigen profiel op de website, en sinds kort worden blogs van Content Partners ook op de Home getoond. En we geven met alle plezier extra aandacht aan je blogs via onze social media kanalen. Dus aarzel niet en meld je nu meteen aan, het liefst met een mailtje aan het info-adres!
Vele handen maken licht werk, en zo kan de coöperatieve gedachte achter Lawyrup in 2021 verder vorm krijgen. Tot voordeel van allen, inclusief de Content Partners zelf.
Wat is er verder nieuw op Lawyrup?
Homepagina Lawyrup gewijzigd
De oplettende lezers zullen nog meer veranderingen hebben opgemerkt. Op de Home zijn nu 9 meest recente blogs te zien, in drie categorieën. De bovenste 3 zijn de vertrouwde blogs van Lawyrup zelf. Die bevatten enerzijds juridisch nieuws – vooral wetswijzigingen, waarin de wetswijziging of nieuwe wet in detail wordt behandeld, zodat je steeds op de hoogte blijft van wat er in ons vakgebied speelt. Zoals de ontwikkelingen rond het WHOA-akkoord, dat per 1 januari 2021 in werking getreden is. En daarnaast nieuws over Lawyrup, zoals dit blog.
Daaronder worden de laatste 3 blogs van Content Partners getoond. Aangezien mijn eigen kantoor tot nu toe de enige partner is, zijn dat dus 3 blogs van mijn hand. Ik hoop dat hier in 2021 verandering in komt! De zichtbaarheid is verbeterd, om het voor Content Partners aantrekkelijker te maken.
Het onderste rijtje 3 meest recente blogs onder de noemer Praktijkvoering zijn blogs van of over onze adverteerders. Je zou kunnen zeggen dat zijn advertorials, maar onze adverteerders hebben de bezoekers van de website daadwerkelijk nuttige diensten te bieden, die in die blogs worden belicht. Adverteerders hebben ook een eigen profielpagina gekregen, waarop je kunt lezen wat zij te bieden hebben.
Op de achterliggende pagina waar alle blogs vertoond worden, kun je selecteren naar categorie blog. Zie ook de link “Blog” in het menu bovenin.
Cursussen Lawyrup
Lawyrup gaat ook cursussen aanbieden. Dat is niet een speerpunt van het verdienmodel van Lawyrup. Het ligt meer in het verlengde van de belangrijkste doelstelling van Lawyrup: het delen van kennis over het civiele (proces)recht.
De 1e cursus was gepland op 21 januari – over de nieuwe Wet Franchise – maar bij gebrek aan belangstelling hebben we die moeten uitstellen. Het is in cursusland natuurlijk door de overheidsmaatregelen kommer en kwel. Lawyrup laat zich echter niet uit het veld slaan: er komen meer cursussen en ook naar webinars wordt gekeken. Houd het in de gaten, de cursussen zijn zeer gunstig geprijsd als je die afzet tegen de PO-punten en niet te vergeten de waardevolle kennis die je ervoor krijgt.
Samenwerkingen Lawyrup
Lawyrup is voor de cursussen een samenwerking aangegaan met Lambert Juridische Cursussen, die als partner ook een eigen profiel heeft gekregen op de website. We zijn ook een samenwerking aangegaan met Integrand, een organisatie van studenten, die het contact tussen studenten en bedrijfsleven bevordert, onder meer door het bemiddelen van stageplaatsen. Dus als je kantoor een student-stagiaire zoekt, kijk dan op het profiel van Integrand op de website en uiteraard op hun eigen website. Een mooie samenwerking, waarvan we veel synergie verwachten.
Vacatures
Lawyrup biedt sinds kort ook de mogelijkheid om vacatures op de website te zetten. Check de pagina Vacatures. Ook het plaatsen van vacatures is prijstechnisch (nog) zeer interessant. In vergelijking met andere vacaturesites kun je tegen een veel lager tarief je juridische vacature plaatsen op Lawyrup. Wil je extra promotie? Dat kan: Lawyrup kan een online campagne opzetten om de vacature extra in de spotlights te zetten.
Nieuwsbrieven Lawyrup
De Nieuwsbrief van Lawyrup verschijnt nu regelmatiger, en wel eens per maand. Dus als je op de hoogte wilt blijven van relevante ontwikkelingen binnen je vakgebied, schrijf je snel in. Je wordt niet plat gespamd.
Verbeterde zoekpagina en ontsluiting van de content
Een belangrijk “unique selling point” van Lawyrup is een makkelijke ontsluiting van de informatie op de website. Via het menu kun je alle content goed vinden, maar dan moet je wel weten waar in de wet je wilt zoeken. Binnen de pagina’s wordt veelal wel verwezen naar andere pagina’s, die ook relevant zijn voor het onderwerp.
Naast het menu is er ook een zoekveld. Bij de lancering van de vernieuwde website in maart 2019 heb ik er telkens op aangedrongen, dat er een goede zoektool moet komen. Dat leek destijds (te?) moeilijk, maar omdat dit zo essentieel is voor Lawyrup wordt hier alsnog aan gewerkt. Anders dan andere kennisbanken, waar je 40.000 hits krijgt op een zoekwoord en dan vervolgens op tig linkjes moet gaan klikken om te kijken of je antwoord in die editie uit éen van de tijdschriften in een bepaald jaar te vinden is – wat je uren kost die je niet kunt doorbelasten aan je cliënt – moet de zoektool van Lawyrup je zo snel mogelijk naar het antwoord op je vraag brengen.
Het zoekveld op de website is een – wat ik noem – Google-chaostheorie zoekveld. Het doet me denken aan de keer in de tijd dat je nog op CD’s zocht, dat ik zocht naar rechtspraak over de “WIR” (de Wet Investeringsregeling). Wie had verwacht, dat de domme computer ook met een hele reeks Duitse zaken aan kwam zetten, waarin brieven geciteerd werden die begonnen met “Wir”.
Dat willen we op Lawyrup niet. Als eerste stap is in ieder geval het zoekresultaat verbeterd: de lijst is ontdaan van nietszeggende foto’s, zodat er een meer compacte lijst van links naar de pagina’s op Lawyrup getoond wordt.
Binnenkort zal er echter een zoekfunctie komen, die “uitgebreid zoeken” mogelijk maakt, waarbij aan de hand van “tags” sneller tot de kern van het antwoord op de gestelde vraag gekomen wordt. Een beetje zoals het ouderwetse trefwoordenregister.
Als extra tool voor betere ontsluiting van de content op de pagina’s is er een inhoudsopgave toegevoegd.
Last not but least: de bezoekersaantallen
Nam het aantal bezoekers in het laatste kwartaal van 2019 ineens al flink toe tot zo’n 4.000 bezoekers per maand, in 2021 is dat fors doorgegroeid. Eerst naar zo’n 5.000 en – opnieuw in het laatste kwartaal – naar 8.000 tot 9.000 unieke bezoekers per maand. In totaal hebben in 2020 zo’n 65.500 unieke gebruikers de website bezocht, die met elkaar goed waren voor bijna 112.000 pageviews. Dat is resp. 144% en 150% van het aantal bezoekers en pageviews in 2019. Dat zijn meer mensen dan in de Amsterdam Arena passen.
Alles bij elkaar was 2020 dus een prima jaar. Lawyrup bouwt bovendien dagelijks verder aan de content. Als je de social media posts elke dag volgt, weet je precies waar de kennisbank nu weer is aangevuld of verdiept. Als één van de meest actieve auteurs mag hier – naast ondergetekende – Kai Gorissen zeker niet onvermeld blijven. Hij heeft heel veel bijgedragen aan de content van Boek 2 B.W., en gaat daar onverdroten mee door. Daar kunnen we er meer van hebben!
Ik wens alle gebruikers van Lawyrup een gezond, succesvol en gelukkig 2021 toe, waarin het weer wat gezelliger en menselijker gaat worden. Als het gaat om het zakelijke succes zal Lawyrup in ieder geval alle bouwstenen blijven aanreiken!
Maarten de Vries, hoofdredacteur en uitgever
6 januari 2021
Waar gaat Lawyrup in 2021 naar toe?
Adverteerders Lawyrup
Het was me het jaartje wel. Vol goede voornemens om Lawyrup ook zakelijk tot een succes te maken in 2020 begonnen we het jaar. In april mochten we de eerste adverteerder, juridisch vertaalbureau JMS Textservice, op de vernieuwde website verwelkomen. Met de inspanningen van marketeer Bas van Dijk mochten we in het laatste kwartaal ook Cicero Lawpack als adverteerder verwelkomen.
En om de feestdagen toch wat kleur te geven hebben we ook de wijnproeverij van De Kasteelhoeve in het zonnetje gezet. Trouwens, die wijnproeverijen verzorgt De Kasteelhoeve niet alleen rond de feestdagen, maar het hele jaar door. En zeer aan te raden, kan ik uit eigen ervaring zeggen. Geen slemperij, maar een gezellige proeverij op kantoor of aan huis, waarna je voor relaties – of voor je eigen wijnkelder – de wijn die in de smaak valt tegen alleszins redelijke prijzen kunt bestellen.
Gratis kennisbank voor juristen met kwalitatieve knowhow zonder inlog
Lawyrup is helemaal gratis en je hoeft voor het gebruik van de website zelfs niet in te loggen. Iets wat ik zelf erg op prijs stel, in deze tijd waarin je in een klemmend digitaal keurslijf geperst wordt met alle platforms en digitale omgevingen waar je je moet aanmelden en waarvan je gebruikersnaam en wachtwoord moet zien te onthouden.
Wat ik zelf als prettig ervaar – zo luidt mijn adagium – is ook prettig voor de bezoekers van Lawyrup. Dat heb ik overigens ooit opgestoken van Fons van Westerloo, die bij een voordracht vertelde dat hij ’s avonds in de buurt ging wandelen en de huiskamers binnen keek om te zien hoe mensen TV keken. Zijn filosofie was, dat wat hij daar steekproefsgewijs vaststelde ook had te gelden voor het gros van de mensheid. En ik denk dat het ook zo is.
Verdienmodel
Los van de vele uren die in het schrijven van de content gaan zitten kost de website natuurlijk ook geld. Bouw van de vernieuwde website in 2019, onderhoud, promotie en aanpassingen ter verbetering. Als er meer middelen komen, kunnen we ook auteurs aantrekken die tegen betaling meewerken aan het uitbreiden en bijhouden van de content. Dat alles moet ook betaald worden, dus neem ons niet kwalijk dat in ruil voor al die mooie gratis content ook wat commerciële uitingen vertoond worden. De advertenties zijn echter wel specifiek gericht op de doelgroep en ze worden niet vertoond op basis van een ondoorgrondelijk algoritme van een groot Amerikaans internetbedrijf, dat advertenties aanbiedt voor artikelen die je net hebt aangeschaft.
Hoewel Lawyrup als digitale dienst niet veel last had van de overheidsmaatregelen die ons dit jaar troffen, had het denk ik wel impact op het budget van adverteerders. Er was aarzeling in de markt voelbaar. We hebben een goed begin gemaakt, maar het had wat meer mogen zijn. Voor 2021 hopen we dat er bij bedrijven voor wie de doelgroep van Lawyrup interessant is weer meer bereidheid is om te adverteren.
Als je geïnteresseerd bent om op onze website te adverteren, of als je een fan van Lawyrup bent en een geschikte adverteerder weet, dan houden we ons warm aanbevolen.
Auteurs en Content Partners van Lawyrup
Naast adverteerders zoekt Lawyrup ook Content Partners. De oorspronkelijke gedachte waaruit Lawyrup in 2015 is geboren, was een gratis kennisbank te maken voor en door advocaten. Als een groot aantal advocaten net als ik hun kennis niet in memo’s, maar in een online portal zouden zetten, dan ontstaat er een grote collectieve kennisbank waar iedereen zijn voordeel mee kan doen, zo was de gedachte. Als verdienmodel dacht ik aan abonnementen. Een soort besloten Wikipedia voor advocaten.
De kennisbank kan een hoop kosten besparen, en is vooral voor de kleinere kantoren – meer dan de helft van de advocaten in Nederland – daarom interessant. Mijn online media adviseurs zeiden echter: de doelgroep is te klein, je kunt de website beter vrij toegankelijk maken.
Auteurs
Het vinden van auteurs blijkt moeilijk. Het is binnen kantoren lastig om advocaten te porren voor het schrijven van artikelen. Nu is het schrijven voor Lawyrup iets anders dan bloggen. Lawyrup is meer vergelijkbaar met de Asser serie, waarin de wet artikelsgewijs wordt behandeld, met diepgang naar Parlementaire geschiedenis en rechtspraak. Een blog is net als een tijdschriftartikel vluchtig. De kennisbank van Lawyrup biedt een “rustig bezit” van het civiele recht, dat met wijzigingen mee geupdate wordt.
Voor 2021 hopen we dan ook meer auteurs te vinden – dit hoeven niet per se advocaten te zijn.
Content Partners
Maar we zoeken ook Content Partners, dat wil zeggen advocatenkantoren die Lawyrup willen ondersteunen met een jaarlijks abonnement (van slechts 495 euro), maar die vooral ook bijdragen aan de content. Daarmee kan een kantoor zich profileren als kennispartner, niet alleen bij andere advocaten, maar ook bij andere praktijkjuristen die de website gebruiken. Zoals bedrijfsjuristen, die het toch raadzaam achten een advocaat in de arm te nemen.
Een Content Partner mag juridische blogs schrijven, maar liefst ook bijdragen aan het onderhoud van de artikelsgewijze behandeling van de wet. Dus als je je hebt verdiept in de prejudiciële vragen van de Hoge Raad inzake het slapend dienstverband, om maar wat te noemen, dan kun je met die kennis (i) een leesbaar blog in Jip & Janneke taal voor je kantoorwebsite schrijven, (ii) een juridisch blog schrijven voor Lawyrup en (iii) ook de pagina “Einde arbeidsovereenkomst” aanvullen. Je slaat dan drie vliegen in één klap op basis van die verworven kennis. Een blog voor Lawyrup kost meestal een uurtje of twee. Met één bijdrage per maand zouden we al heel blij zijn.
De Content Partner krijgt een eigen profiel op de website, en sinds kort worden blogs van Content Partners ook op de Home getoond. En we geven met alle plezier extra aandacht aan je blogs via onze social media kanalen. Dus aarzel niet en meld je nu meteen aan, het liefst met een mailtje aan het info-adres!
Vele handen maken licht werk, en zo kan de coöperatieve gedachte achter Lawyrup in 2021 verder vorm krijgen. Tot voordeel van allen, inclusief de Content Partners zelf.
Wat is er verder nieuw op Lawyrup?
Homepagina Lawyrup gewijzigd
De oplettende lezers zullen nog meer veranderingen hebben opgemerkt. Op de Home zijn nu 9 meest recente blogs te zien, in drie categorieën. De bovenste 3 zijn de vertrouwde blogs van Lawyrup zelf. Die bevatten enerzijds juridisch nieuws – vooral wetswijzigingen, waarin de wetswijziging of nieuwe wet in detail wordt behandeld, zodat je steeds op de hoogte blijft van wat er in ons vakgebied speelt. Zoals de ontwikkelingen rond het WHOA-akkoord, dat per 1 januari 2021 in werking getreden is. En daarnaast nieuws over Lawyrup, zoals dit blog.
Daaronder worden de laatste 3 blogs van Content Partners getoond. Aangezien mijn eigen kantoor tot nu toe de enige partner is, zijn dat dus 3 blogs van mijn hand. Ik hoop dat hier in 2021 verandering in komt! De zichtbaarheid is verbeterd, om het voor Content Partners aantrekkelijker te maken.
Het onderste rijtje 3 meest recente blogs onder de noemer Praktijkvoering zijn blogs van of over onze adverteerders. Je zou kunnen zeggen dat zijn advertorials, maar onze adverteerders hebben de bezoekers van de website daadwerkelijk nuttige diensten te bieden, die in die blogs worden belicht. Adverteerders hebben ook een eigen profielpagina gekregen, waarop je kunt lezen wat zij te bieden hebben.
Op de achterliggende pagina waar alle blogs vertoond worden, kun je selecteren naar categorie blog. Zie ook de link “Blog” in het menu bovenin.
Cursussen Lawyrup
Lawyrup gaat ook cursussen aanbieden. Dat is niet een speerpunt van het verdienmodel van Lawyrup. Het ligt meer in het verlengde van de belangrijkste doelstelling van Lawyrup: het delen van kennis over het civiele (proces)recht.
De 1e cursus was gepland op 21 januari – over de nieuwe Wet Franchise – maar bij gebrek aan belangstelling hebben we die moeten uitstellen. Het is in cursusland natuurlijk door de overheidsmaatregelen kommer en kwel. Lawyrup laat zich echter niet uit het veld slaan: er komen meer cursussen en ook naar webinars wordt gekeken. Houd het in de gaten, de cursussen zijn zeer gunstig geprijsd als je die afzet tegen de PO-punten en niet te vergeten de waardevolle kennis die je ervoor krijgt.
Samenwerkingen Lawyrup
Lawyrup is voor de cursussen een samenwerking aangegaan met Lambert Juridische Cursussen, die als partner ook een eigen profiel heeft gekregen op de website. We zijn ook een samenwerking aangegaan met Integrand, een organisatie van studenten, die het contact tussen studenten en bedrijfsleven bevordert, onder meer door het bemiddelen van stageplaatsen. Dus als je kantoor een student-stagiaire zoekt, kijk dan op het profiel van Integrand op de website en uiteraard op hun eigen website. Een mooie samenwerking, waarvan we veel synergie verwachten.
Vacatures
Lawyrup biedt sinds kort ook de mogelijkheid om vacatures op de website te zetten. Check de pagina Vacatures. Ook het plaatsen van vacatures is prijstechnisch (nog) zeer interessant. In vergelijking met andere vacaturesites kun je tegen een veel lager tarief je juridische vacature plaatsen op Lawyrup. Wil je extra promotie? Dat kan: Lawyrup kan een online campagne opzetten om de vacature extra in de spotlights te zetten.
Nieuwsbrieven Lawyrup
De Nieuwsbrief van Lawyrup verschijnt nu regelmatiger, en wel eens per maand. Dus als je op de hoogte wilt blijven van relevante ontwikkelingen binnen je vakgebied, schrijf je snel in. Je wordt niet plat gespamd.
Verbeterde zoekpagina en ontsluiting van de content
Een belangrijk “unique selling point” van Lawyrup is een makkelijke ontsluiting van de informatie op de website. Via het menu kun je alle content goed vinden, maar dan moet je wel weten waar in de wet je wilt zoeken. Binnen de pagina’s wordt veelal wel verwezen naar andere pagina’s, die ook relevant zijn voor het onderwerp.
Naast het menu is er ook een zoekveld. Bij de lancering van de vernieuwde website in maart 2019 heb ik er telkens op aangedrongen, dat er een goede zoektool moet komen. Dat leek destijds (te?) moeilijk, maar omdat dit zo essentieel is voor Lawyrup wordt hier alsnog aan gewerkt. Anders dan andere kennisbanken, waar je 40.000 hits krijgt op een zoekwoord en dan vervolgens op tig linkjes moet gaan klikken om te kijken of je antwoord in die editie uit éen van de tijdschriften in een bepaald jaar te vinden is – wat je uren kost die je niet kunt doorbelasten aan je cliënt – moet de zoektool van Lawyrup je zo snel mogelijk naar het antwoord op je vraag brengen.
Het zoekveld op de website is een – wat ik noem – Google-chaostheorie zoekveld. Het doet me denken aan de keer in de tijd dat je nog op CD’s zocht, dat ik zocht naar rechtspraak over de “WIR” (de Wet Investeringsregeling). Wie had verwacht, dat de domme computer ook met een hele reeks Duitse zaken aan kwam zetten, waarin brieven geciteerd werden die begonnen met “Wir”.
Dat willen we op Lawyrup niet. Als eerste stap is in ieder geval het zoekresultaat verbeterd: de lijst is ontdaan van nietszeggende foto’s, zodat er een meer compacte lijst van links naar de pagina’s op Lawyrup getoond wordt.
Binnenkort zal er echter een zoekfunctie komen, die “uitgebreid zoeken” mogelijk maakt, waarbij aan de hand van “tags” sneller tot de kern van het antwoord op de gestelde vraag gekomen wordt. Een beetje zoals het ouderwetse trefwoordenregister.
Als extra tool voor betere ontsluiting van de content op de pagina’s is er een inhoudsopgave toegevoegd.
Last not but least: de bezoekersaantallen
Nam het aantal bezoekers in het laatste kwartaal van 2019 ineens al flink toe tot zo’n 4.000 bezoekers per maand, in 2021 is dat fors doorgegroeid. Eerst naar zo’n 5.000 en – opnieuw in het laatste kwartaal – naar 8.000 tot 9.000 unieke bezoekers per maand. In totaal hebben in 2020 zo’n 65.500 unieke gebruikers de website bezocht, die met elkaar goed waren voor bijna 112.000 pageviews. Dat is resp. 144% en 150% van het aantal bezoekers en pageviews in 2019. Dat zijn meer mensen dan in de Amsterdam Arena passen.
Alles bij elkaar was 2020 dus een prima jaar. Lawyrup bouwt bovendien dagelijks verder aan de content. Als je de social media posts elke dag volgt, weet je precies waar de kennisbank nu weer is aangevuld of verdiept. Als één van de meest actieve auteurs mag hier – naast ondergetekende – Kai Gorissen zeker niet onvermeld blijven. Hij heeft heel veel bijgedragen aan de content van Boek 2 B.W., en gaat daar onverdroten mee door. Daar kunnen we er meer van hebben!
Ik wens alle gebruikers van Lawyrup een gezond, succesvol en gelukkig 2021 toe, waarin het weer wat gezelliger en menselijker gaat worden. Als het gaat om het zakelijke succes zal Lawyrup in ieder geval alle bouwstenen blijven aanreiken!
Maarten de Vries, hoofdredacteur en uitgever
6 januari 2021